کرونا ویروس توجیه تازه ای برای تولید محصولات اپل در خارج از چین

اتکای اپل (برخی می گویند اعتماد به نفس بیش از حد) به چین مدتی است که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است. تلاش های این شرکت برای افزایش تولید اپل در خارج از چین هرگز مورد توجه بیشتر از هم اکنون نبوده است ، با این حال ، هنگامی که شیوع coronavirus تاثیر قابل توجهی در داخل کشور دارد.

هند یکی از کشورهایی است که تلاش کرده است برای به دست آوردن بیشتر مشاغل تولیدی اپل تلاش کند ، اما چند گزارش برخی از چالش های ساختن این گزینه عملی را برجسته کرده است …

در اوایل هفته جاری ، گزارشی از WSJ ادعا کرد که اپل قصد داشت آیفون ۱۱ را در هند بسازد اما متعاقباً این تلاش را رها کرد.

یکی از چالش های بزرگ ، همانطور که قبلاً بحث کردیم ، مقیاس و پیچیدگی زنجیره تأمین قطعات اپل است که بخش اعظم آن در منطقه خاصی در چین واقع شده است.

تصادفی نیست که بیشتر تولیدات اپل در شنژن و اطراف آن اتفاق می افتد. اول ، این شهر از لحاظ استراتژیک قرار دارد و به عنوان دروازه بین سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ خدمت می کند. این بندر با بزرگترین بندر کانتینر یکی از بزرگترین مراکز حمل و نقل در جهان است.

دوم ، دولت چین شنژن را به عنوان اولین منطقه ویژه اقتصادی در این کشور تأسیس کرد. SEZ ها به منظور تشویق سرمایه گذاری از طریق آیین نامه های برنامه ریزی راحت و مشوق های مالیاتی سخاوتمندانه – و به ویژه ، برای تسهیل سرمایه گذاری خارجی در شرکت های محلی طراحی شده اند. این همان اندازه مزیت های جغرافیایی آن است که باعث شده است با چنین سرعتی رشد کند.

سوم ، آن SEZ در سال ۱۹۸۰ تأسیس شد ، به این معنی که این شهر ۳۷ سال فرصت دارد تا به مرکز تولیدی دنیای فناوری تبدیل شود. اپل به شبکه عظیمی از تأمین کنندگان و پیمانکاران فرعی متکی است ، که برخی از آنها ممکن است فقط یک جزء کوچک باشند. اکثر آنها در شنژن و اطراف آن مستقر هستند ، بنابراین تدارکات جمع آوری همه چیز در یک مکان برای مونتاژ ساده است.

بنابراین وقتی در مورد تولید اپل در خارج از چین صحبت می کنیم ، واقعاً باید در مورد تولید قطعات و همچنین مونتاژ نهایی صحبت کنیم.

دیروز گزارشی از اطلاعات منتشر شده حاکی از آن است که اپل در واقع امکان تولید قطعات را در هند مورد بررسی قرار داده است ، اما نتایج آن تحقیقات دلگرم کننده نبود. از جمله مشکلاتی که با آن روبرو شد:

عدم کار ماهر
عدم توانایی یا عدم تمایل به رعایت استانداردهای مسئولیت پذیر شرکت Apple
کیفیت نامناسب جاده های محلی ، حمل و نقل را به چالش کشیده است
با این حال بخش اعظم این یک Catch-22 است. تهیه کنندگان حاضر نیستند به عنوان مثال به دلیل هزینه های قابل توجه سرمایه گذاری سرمایه گذاری ، سرمایه گذاری های کلانی را که باید مطابق با سیاست های زیست محیطی اپل انجام دهد ، انجام دهند. برای کاهش این هزینه ها سفارش های بزرگی لازم است ، که اپل به دلیل تمام مشکلات ذکر شده هنوز نمی تواند ارائه دهد.

تا کنون ، به نظر می رسد رویکرد اپل به تدریج در طی یک بازه زمانی طولانی ، در حال افزایش است. برای همه صحبت های صورت گرفته ، تغییر در مقیاس بزرگ در ظرفیت تولید رخ داده است ، واقعیتی که تا کنون نسبتاً کم بوده است.

با این حال قبلاً هم گفته ام که ​​وابستگی بیش از حد به یک کشور خطری است که اپل باید به آن بپردازد.

دراز مدت ، ایده اپل که تولید بیشتری را به خارج از چین منتقل می کند ، معنی ندارد. اپل مدتهاست که هدف آن تنوع بخشیدن به زنجیره تأمین خود است و ترجیح می دهد تأمین کننده های چندگانه برای هرچه بیشتر اجزای سازنده داشته باشد و در صورت غلبه بر موانع لجستیکی ، تنوع جغرافیایی نیز معقول است. اعتماد بیش از حد به چین خطری را ایجاد می کند و این یکی است که اپل می خواهد به تدریج کاهش یابد.

آنچه در آن زمان مشخص نبود فقط این بود که ناگهان چطور ممکن است این خطر احساس شود. تأثیر در تولید چینی ایجاد شده توسط شیوع coronavirus آن را تغییر داده است. در حالی که دولت چین و تامین کنندگان اپل در حال نقاشی یک تصویر خوش بینانه هستند ، ما هنوز هیچ تصوری نداریم که چگونه ممکن است این تصویر واقع بینانه باشد.

هر چه اپل در تنوع جغرافیایی در زنجیره تأمین خود با آن روبرو باشد ، باید مواردی از این دست بر طرف شوند. من امیدوارم و انتظار دارم که هم اکنون شرکت تلاش بیشتری برای تسریع این تلاش ها انجام دهد.

دیدگاه‌ها ۰

*
*

question