هزینه‌‌ ساخت هر iPhone11Pro چقدر است ؟

اپل برای ساخت یک دستگاه آیفون مانند آیفون ۱۱ پرو چه میزان هزینه می‌کند و قیمت آیفون چه تناسبی با هزینه تولید آن دارد؟ آیا این نسبت عادلانه است؟

اپل بنابر عادت همیشگی خود هر سال عضو جدیدی از خانواده‌ی آیفون را به علاقه‌مندان معرفی می‌کند و بسیاری از مردم هم بلافاصله برای خرید آن‌ها اقدام می‌کنند. رویه‌ی معمول در طول سال‌های اخیر همواره به این ترتیب بوده است که قیمت نسل جدید گوشی موبایل آیفون نسبت به نسل قبل سیر صعودی داشته است و کاربران برای خرید محصولات جدید اپل باید پول بیشتری را نسبت به سال قبل پرداخت نمایند.

به‌عنوان مثال اگر شما یکی از هواداران نسخه‌ی جدید آیفون ۱۱ یا همان آیفون ۱۱ پرو باشید، برای خرید این گوشی باید رقمی معادل ۶۹۹ دلار بپردازید. این در حالی است که نخواهید هیچ هزینه‌ی جانبی مشخصی را برای خرید iPhone 11 Pro صرف کنید. چون در آن صورت مسلما قیمت این گوشی بالاتر خواهد رفت. البته اگر به جز iPhone 11 نسبت به سایر محصولات موجود در بازار از خانواده‌ی اپل ابراز ارادت کنید، ناگزیر از پرداخت هزینه‌ی بیشتری خواهید بود. به‌عنوان مثال برای خرید نسخه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی گوشی آیفون ۱۱ پرو مکس باید رقمی معادل ۱٫۴۴۹ دلار بپردازید. این رقم چه در آمریکا و چه در کشور ما معادل قیمت یک خودروی دست دوم است و به هیچ وجه رقم ناچیزی محسوب نمی‌شود.

اپل و هزینه تولید نسل جدید آیفون :

براساس بررسی‌های انجام شده توسط TechInsights و NBC News قیمت تمام شده‌ی صفحه‌نمایش ۶٫۵ اینچی به کار رفته در آیفون ۱۱ پرو مکس برای اپل رقمی معادل ۶۶٫۵ دلار است. اگر نگاهی به فضای داخلی این گوشی بیاندازیم یکی از بزرگ‌ترین قطعات سخت‌افزاری به کار رفته در آن را باتری می‌یابیم. هزینه‌ی تمام شده برای باتری موجود در این محصول رقم ۱۰٫۵ دلار ارزیابی شده است. پس از آن به ماژول‌های سه‌گانه‌ی دوربین که برای نسخه‌ی مکس آیفون ۱۱ پرو تدارک دیده شده‌اند می‌رسیم. ماژول‌هایی که جزو مهم‌ترین قطعات سخت‌افزاری این گوشی است و به کاربران امکان ثبت تصاویر زیبا و چشم‌نواز را می‌دهد. اپل برای تدارک دیدن این قطعه‌ی سخت‌افزاری مهم هزینه‌ای معادل ۷۳٫۵ دلار را صرف کرده است.

البته لیست قطعات سخت‌افزاری به کار رفته در پرچم‌دار اپل به موارد یاد شده محدود نمی‌شود. در نسخه‌ی مکس آیفون ۱۱ پرو قطعات دیگری مانند پردازنده، مودم ارتباطی، بورد مدار چاپی و حافظه هم وجود دارد که طراحی و استفاده از آن‌ها در مجموع هزینه‌‌ای معادل ۱۵۹ دلار را برای اپل به همراه داشته است. به لیست قطعاتی که اشاره شد باید موارد دیگری مانند انواع بوردها، مدارها، سنسورها و کابل‌ها را هم اضافه کرد. قطعاتی که هزینه‌ی استفاده از آن‌ها برای اپل به‌طور کلی حدود ۱۸۱ دلار بوده است.

اگر تمام اعداد و ارقام اشاره شده را با یکدیگر جمع کنیم رقم ۴۹۰.۵ دلار به دست می‌آید. رقمی که به شکل واضحی از قیمت آیفون کمتر است. اما آیا تمام هزینه‌ها‌ی مربوط به ساخت آیفون ۱۱ پرو مکس تنها همین ارقامی است که به آن‌ اشاره شد؟ به‌طور حتم جواب این پرسش خیر است. چرا که اپل برای تکمیل فرایند ساخت محصولات خود و رساندن آن‌ها به دست مشتری هزینه‌های دیگری را هم باید متقبل شود.

هزینه‌های مربوط به ساخت، مونتاژ، بازاریابی و حمل‌و‌نقل هر محصول جزو هزینه‌هایی است که باید آن را به لیست مخارج تولید محصولات اپل اضافه کرد. علاوه بر آن مبالغی که صرف تحقیق و توسعه در رابطه با تولیدات جدید و فناوری‌های نوین به کار رفته در آن‌ها می‌شود هم جزو هزینه‌هایی است که در بسیاری از موارد هنگام براورد مخارج، توجه چندانی به آن نمی‌شود و باید آن را در نظر گرفت.

دیدگاه‌ها ۰

*
*

question