قابلیت Semantic Rendering چگونه عملکرد دوربین آیفون ۱۱ را بهبود می‌بخشد؟

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های دوربین آیفون ۱۱ اپل، بهره‌مندی آن از قابلیتی تحت‌نام Semantic Rendering است؛ این ویژگی چیست و چه تأثیری روی عملکرد دوربین می‌گذارد؟

 

اپل مدتی پیش با برگزاری رویداد خاص، جدیدترین گوشی‌هایش را شامل آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس رونمایی کرد. محصولات جدید خانواده‌ی آیفون تغییرات به‌نسبت متعددی را نسبت به قبل به خود دیده‌اند؛ اما شاید بتوان بزرگ‌ترین بهبود آیفون‌های ۲۰۱۹ را دوربین آن‌ها دانست. این دوربین‌ها نه‌ تنها از لحاظ سخت‌افزاری بهتر از نسل قبل شده‌اند، بلکه حتی نرم‌افزار مربوط به آن‌ها نیز بهبودهای درخور توجهی به‌ خود دیده است.

در واقع آیفون ۱۱، ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس به لنزهای فوق عریض جدیدی مجهز شده‌اند که قابلیت‌های جالبی را در زمینه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری فراهم می‌کنند، اما این موضوع تنها نکته‌ی مهم مربوط به دوربین‌ها نیست. در کنار تغییرات سخت‌افزاری، شاهد تغییرات نرم‌افزاری مهمی نیز هستیم. نرم‌افزاری که آیفون ۱۱ از آن برای ثبت تصاویر استفاده می‌کند، جهشی بزرگ نسبت به قبل به‌خود دیده است تا به بالارفتن کیفیت نهایی تصاویر کمک شایانی کند. بخش درخوتوجهی از این جهش به‌دلیل اعمال بهبودهای زیادی در تکنیک‌های عکاسی محاسباتی (Computational Photography) به‌دست آمده‌اند.

 

یکی از جالب‌ترین تغییرات نرم‌افزاری دوربین آیفون ۱۱، پشتیبانی آن از قابلیت جدیدی به‌نام سمنتیک رندرینگ (Semantic Rendering) است. براساس اطلاعات رسمی، سمنتیک رندرینگ قابلیتی است که به‌صورت هوشمندانه می‌تواند های‌لایت، سایه و میزان شارپ‌بودن بخش‌های خاصی از یک تصویر را تنظیم کند.

در حوزه‌ی هوش مصنوعی (AI)، عبارت «سمنتیک» به توانایی یک ماشین خاص در زمینه‌ی تقسیم‌بندی اطلاعات به‌شکلی هوشمندانه اشاره دارد. منظور از هوشمندانه بودن این است که ماشین موردنظر اطلاعات یادشده را به‌صورتی دسته‌بندی می‌کند که انسان‌ها در حالت معمول انجامش می‌دهند. ممکن است در شاخه‌های مختلف یادگیری ماشینی (Machine Learning) استفاده‌های متعددی از تقسیم‌بندی سمنتیک بشود، اما این قابلیت در زمینه‌ی عکاسی به‌طور معمول به تشخیص سوژه‌ها در محیط می‌پردازد.

در گوشی‌های جدید اپل، دوربین‌ دستگاه به‌طور ویژه در فریم تصویر به‌دنبال انسان می‌گردد؛ البته این قابلیت به همین‌جا خلاصه نمی‌شود و سمنتیک رندرینگ به‌شکل ریزیینانه‌تری به بررسی محیط و پیداکردن سوژه‌ها می‌پردازد. طبق ادعاهای مطرح‌شده از سوی اپل، آیفون ۱۱ نه‌تنها انسان‌ها را تشخیص می‌دهد بلکه توانایی تشخیص و تفاوت‌قائل‌شدن بین انواع پوست، موی سر و حتی ابرو را نیز دارد.

 

 

دیدگاه‌ها ۰

*
*

question